Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6441350
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy

Co zamiast ocen?

NAZWA INNOWACJI : Co zamiast ocen ?

TYTUŁ INNOWACJI :  Lekcje języka angielskiego w klasie 6E bez ocen cyfrowych, z wykorzystaniem wszystkich strategii OK oraz technik MK

CZAS : wrzesień 2022 – czerwiec 2023

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei doceniania pracy uczniów i podkreślania pozytywnych wyników w nauce  z wykorzystaniem oceniania kształtującego i myślenia krytycznego. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do przejęcia odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Ponadto, wychodzi na przeciw potrzebie poprawy relacji w szkole oraz przestrzegania przepisów prawa oświatowego.

1. Cel główny:

Zwiększenie wiary we własne siły poprzez zmianę akcentów w ocenianiu ze szczególnym wyróżnieniem pozytywnych aspektów pracy ucznia.

2.Cele szczegółowe:

- poprawa jakości pracy szkoły

-realizacja podstawy programowej oraz niektórych punktów ze Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030

- zwiększenie motywacji do pracy poprzez pozytywną informację zwrotną

-polepszenie relacji uczeń-nauczyciel

- kształtowanie u uczniów postawy odpowiedzialności za własny proces uczenia się

- rozwijanie w uczniach kompetencji przyszłości

Spodziewane efekty:

Dla Uczniów

-zwiększenie wiary we własne możliwości

większa motywacja do pracy

-współpraca między uczniami a nie rywalizacja o stopnie

-nauka prawdziwej odpowiedzialności

-nauka dla siebie a nie dla stopni

-lepsza realizacja podstawy programowej

- większa świadomość celów i procesów uczenia się


Dla Nauczyciela:

-ma możliwość większej indywidualizacji pracy

-wspiera pozytywne relacje sprzyjające uczeniu się

-wykorzystuje najnowsze metody pracy związane z odkryciami neurodydaktyki

-efektywniej realizuje podstawę programową

-realizuje założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030

 

Dla Szkoły:

-podniesienie jakości pracy szkoły

-polepszanie wizerunku szkoły w środowisku lokalnym jako placówki bardziej przyjaznej  uczniom i nowoczesnej

Szczegółowa analiza wyników ankiety końcoworocznej, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły oraz na stronie internetowej szkoły.           

Przebieg i wnioski:

 Przed rozpoczęciem realizacji innowacji napisałam list do Rodziców informujący ich o celach i sposobach realizacji mojego eksperymentu oraz zapytałam na pierwszym zebraniu, czy wszyscy chcą, aby ich dzieci brały w niej udział. Nikt nie zgłosił sprzeciwu w tej kwestii. W trakcie innowacji rozmawiałam zarówno z uczniami jak i z rodzicami w celu bieżącego wyjaśniania niezrozumiałych kwestii związanych z nowym sposobem oceniania. Przez cały czas trwania innowacji uczniowie otrzymywali pisemne (umieszczane w dzienniku Librus) oraz ustne informacje zwrotne o swoich postępach oraz wskazówki do dalszej pracy. Na koniec trwania innowacji skierowałam ankiety ewaluacyjne do Rodziców oraz uczniów, w których pytałam ich o wartość informacji zwrotnej, jej związek z efektami uczenia się oraz jak cała innowacja wpłynęła na ich motywację do nauki. Wszystkie ankiety były pozytywne. Uczniowie podkreślają w nich to, że zmniejszenie presji na oceny skutkuje większym zaangażowaniem oraz odpowiedzialnością za własny proces uczenia się. Najbardziej wzrosła motywacja do uczenia się u uczniów, którzy w systemie ocen cyfrowych wykazywali minimalną aktywność. Uczniowie zgodnie podkreślili, że dzięki innowacji czują się mniej zestresowani na lekcjach. Wysoko ocenili również przydatność informacji zwrotnej w ocenianiu. Wzrosła też wartość współpracy zamiast rywalizacji. Tylko dwóch uczniów chciałoby powrotu do ocen cyfrowych w ocenianiu bieżącym. Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców są zbliżone do tych przedstawionych przez dzieci. W związku z powyższym chciałabym kontynuować ocenianie bezcyfrowe z ocenianiem kształtującym w roli oceniania bieżącego w klasie 7E.                                                                  

 

Paulina Hanaka - Adamska