- Odwiedziny: 6440908
- Do końca roku: 237 dni
- Do wakacji: 44 dni
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach
-
Statystyki
-
Kalendarium
Środa, 2024-05-08
Imieniny: Kornela, Lizy
PROJEKT „ROZWIJANIE KOMPETENCJI EMOCJONALNO – SPOŁECZNYCH UCZNIÓW"
SPRAWOZDANIE
z realizacji autorskiego projektu wpisanego w innowacje szkolne na rok szkolny 2019/ 2020
pod nazwą
„Rozwijanie Kompetencji Emocjonalno – Społecznych Uczniów”
W kończącym się roku szkolnym przystąpiliśmy do realizacji projektu: „Rozwijanie Kompetencji Emocjonalno- Społecznych Uczniów”. Zgodnie z jego założeniami, realizacją zadań objęci zostali wszyscy uczniowie naszej szkoły oraz grono pedagogiczne.
CELEM OGÓLNYM projektu było podniesienie poziomu kompetencji emocjonalno – społecznych uczniów.
CELE SZCZEGÓŁOWE to:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych uczniów.
- Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
- Nauka własnego zachowania ucznia w różnych sytuacjach społecznych.
- Dokonanie samooceny emocjonalnej.
- Wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu społeczno – emocjonalnym uczniów.
Zgodnie z harmonogramem projektu:
- we wrześniu 2019r. przeprowadzono diagnozę wstępną, którą stanowiła samoocena emocjonalna uczniów,
- we wrześniu i październiku 2019r., w kl. 1-3 rozpoczęto realizację programu profilaktycznego „Przyjaciele Zippiego”, a w kl.4- 8 praca skupiona była na poznawaniu
i wyjaśnianiu terminów z obszaru emocji oraz poszukiwaniu sposobów radzenia sobie z nimi.
- w listopadzie 2019r.tworzono klasowe techniki nazywania i oznaczania emocji, a specjaliści zewnętrzni przeprowadzili warsztaty dla kl. 1-3 pt. „Emocje w moim ciele” i dla kl.4- 8 „Emocjonalny challenge”.
Dodatkowo, uczniowie klas 6, pod opieką Pani wicedyrektor B. Molik i psychologa szkolnego, Pani M. Grobelnej, wzięli udział w spektaklu profilaktycznym w Nowym Tomyślu, pt. „Nerwy do konserwy”,
- w grudniu 2019r., w nawiązaniu do atmosfery świąt, rozmawialiśmy o zewnętrznej
i wewnętrznej motywacji w dokonywaniu zmian w sposobach radzenia sobie z emocjami,
- w styczniu i lutym 2020r., rozpatrywaliśmy rolę stresu w pojawianiu się emocji oraz poznawaliśmy techniki relaksacyjne wykorzystując je do walki ze stresem,
- marzec 2020r. był miesiącem, w którym, z uwagi na przejście na zdalne nauczanie, zmuszeni byliśmy zmodyfikować formy kontynuacji naszego projektu. W związku
z zaistniałą sytuacją, w okresie od marca do czerwca 2020r., realizacja projektu odbywała się poprzez cykliczną publikację materiałów tematycznych na stronie internetowej naszej szkoły.
W ramach projektu, zrealizowano też zaplanowane działania dodatkowe, do których należało:
- przeszkolenie członków Rady Pedagogicznej, co nastąpiło 14.11.2019r. - szkolenie „Trudny uczeń, czy trudne emocje?” poprowadził specjalista zewnętrzny
- udział pracowników psychologiczno- pedagogicznych szkoły w cyklu warsztatów Superwizji .
Poza planem, zrealizowano zajęcia socjoterapeutyczne dla wybranej grupy uczniów klas 5-6, prowadzone przez psychologa szkolnego/ socjoterapeutę, które były pogłębieniem działań projektowych.
WNIOSKI:
- z uwagi na przejście na zdalne nauczanie, w miesiącach marzec- maj 2020r., zmodyfikowano tematykę realizowanych zadań- nie przeprowadzono warsztatów dostosowanych do specyfiki poszczególnych klas oraz nie dokonano diagnozy kontrolnej samooceny uczniów.
- szansą na uzupełnienie realizacji zadań z obszarów wykluczonych poprzez, wymuszoną czynnikami zewnętrznymi, modyfikację projektu, mogłaby być jego kontynuacja w kolejnym roku szkolnym.
ZALECENIA:
- biorąc pod uwagę:
* całoroczne obserwacje występujących problemów emocjonalno- społecznych u uczniów naszej szkoły,
* zalecenia zawarte we wciąż dostarczanych opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno- pedagogicznej,
* potrzebę uzupełnienia nie zrealizowanych zadań,
widzi się potrzebę kontynuacji projektu w kolejnym roku szkolnym.
- wskazana jest też kontynuacja działań w formie rozpoczętych zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych przez psychologa szkolnego/ socjoterapeutę.
Sprawozdanie sporządziły:
A. Chmielnik, M. Grobelna, I. Pyżalska- Rybarczyk
(autorki i koordynatorki projektu)